2 Programmaverantwoording

2.6 Bestuur, bevolking en veiligheid

Financieel overzicht

bedrag x € 1.000

Rekening

Begroting 2022

Rekening 2022

Saldo

Programma

2021

Primitief

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

2022

0.1 Bestuur

-2.715

-3.733

3.850

1.500

-2.350

4.367

1.502

-2.865

-516

0.2 Burgerzaken

-1.404

-1.155

3.465

1.848

-1.617

3.403

1.814

-1.589

27

1.1 Crisisbeheersing en brandweer

-6.356

-5.761

6.381

0

-6.381

6.385

0

-6.385

-4

1.2 Openbare orde en veiligheid

-4.614

-4.157

4.978

664

-4.314

4.855

430

-4.425

-112

Totaal saldo van baten en lasten

-15.089

-14.806

18.673

4.012

-14.661

19.010

3.745

-15.265

-604

Reservemutatie

-4

19

0

760

760

6

788

782

22

Resultaat

-15.093

-14.787

18.673

4.772

-13.901

19.015

4.533

-14.482

-582

0.1 Bestuur
Burgemeester en wethouders (voordeel € 168.000)
Doordat de diverse maatregelen in verband met het coronavirus ook begin 2022 nog van toepassing waren is door het college per saldo € 168.000 minder besteed aan onder andere reis- en verblijfkosten (€ 55.000), representatie (€ 39.000) en extern advies (€ 26.000).

Voorziening Alg. pensioenwet politiek ambtsdragers (APPA) (nadeel € 877.000)
De contante ("overdrachts") waarde van de pensioenen wordt voor een belangrijk deel bepaald door de marktrente. De overdrachtswaarde is begin 2023 geactualiseerd door een extern specialist voor pensioenberekening bestuurders.

De gehanteerde 25-jaarsrente van De Nederlandsche Bank voor de berekening is van 0,528% toegenomen naar 2,472% (stand per 30 september 2022). Om in de toekomst aan de verplichtingen te kunnen voldoen is door deze hogere rente van afgerond 1,95%-punt nu minder geld benodigd in de voorziening. 

In het raadsvoorstel " Budgetoverheveling"  van december 2022 werd geschat dat de hogere rekenrente een vrijval van de voorziening zou betekenen van € 1,5 miljoen. De definitieve berekening door de extern adviseur realiseert in een vrijval van € 623.000. 

De lagere vrijval heeft drie oorzaken:

  1. Op 9 december 2022 heeft de Commissie BBV in haar "vraag en antwoord rubriek" uitleg gegeven over de voorziening voor Appa-pensioenen in relatie tot bekendgemaakte indexaties. Per 1 januari 2023 worden de Appa-pensioenen verhoogd met 11,96%. De uitleg door de commissie houdt in dat rekening moet worden houden met de pensioenrechten zoals deze gelden op 1 januari 2023. Hier is bij de berekening van de vrijval in de nota budgetoverheveling geen rekening mee gehouden;
  2. Gemeentes zijn verplicht om een voorziening te hebben van de 'actuele waarde' voor de pensioenverplichtingen van haar wethouders. In dit vereiste zit ruimte voor interpretatie en voor het Appa-fonds worden te zijner tijd waarschijnlijk de regels voor pensioenfondsen volgens het nieuw Financieel toetsingskader (nFTK) toegepast. Deze nFTK-methode is de methode die al gebruikt wordt bij collectieve waardeoverdrachten en is tevens de methode waaraan certificerend accountants de voorkeur geven. Bij de beoordeling van de voorziening eind 2022 is overgestapt van de BBV-berekening naar de nFTK methode. Dit leidt tot een hogere benodigde voorziening;
  3. Afwijkingen zijn er altijd door sterftetabellen e.d. en dat komt alleen naar voren via een volledige pensioenberekening op persoonsniveau (door de extern specialist).

Gemeenteraad (voordeel € 132.000)
In de begroting voor 2022 was in het kader van de gemeenteraadsverkiezingen extra incidenteel budget opgenomen. Een deel van dit budget betrof het inwerkprogramma voor de nieuwe raad, wat beperkt ingezet is (€ 33.000 resteert). Daarnaast is het structurele opleidingsbudget dit verkiezingsjaar niet benut (€ 17.000).

De gemeenteraad heeft in 2022 geen opdracht gegeven voor extern onderzoek en daarom is het budget voor extern advies niet besteed (€ 25.000). Oorspronkelijk was begroot de risicoanalyse van de kandidaat-wethouders voor de installatie van het nieuwe college vanuit dit budget te financieren. Omdat de wethouders onder het college vallen en er ruimte was in de begroting van Veiligheid en Handhaving zijn de onderzoeken uiteindelijk vanuit die begroting bekostigd.

Op basis van de Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2022 kunnen fracties die gekozen zijn in de gemeenteraad aanspraak maken op een fractievergoeding. De financiële bijdrage bestaat uit een jaarlijks basisbedrag van € 2.500 per fractie en een variabel deel van € 700 per raadszetel. Er is één fractie die op dit moment geen gebruik maakt van deze vergoeding en de meeste fracties maken het budget niet volledig op waardoor een restant bedrag is overgebleven (€ 14.000).

Daarnaast vallen de accountantskosten incidenteel lager uit (€ 31.000) omdat de wetgeving hierop recent is aangepast over hoe de kosten aan de betreffende jaren toegerekend moeten worden.

Regionale en internationale samenwerking (voordeel € 60.000)
De jaarlijkse bijdrage voor Convenantpartners MRA is in 2022 € 32.000 lager dan begroot. De verwachte hogere kosten voor de dit jaar gerealiseerde versterking van de samenwerking zijn niet in rekening gebracht in 2022. Deze kosten worden verwacht in 2023.

1.2 Openbare orde en veiligheid
Ondermijning (nadeel € 50.000, lagere lasten € 134.000 en lagere baten € 184.000)
De gemeente Amstelveen ontvangt rijksbijdragen via het Regionale Informatie- en Expertise Centra (RIEC) voor de uitvoering van regionale taken in de 5 Amstelland gemeenten voor onder andere ondermijning en burgernet. Amstelveen is de formele werkgever voor de regionale medewerkers op deze onderdelen waardoor het budget voor de inzet van deze medewerkers via de begroting van Amstelveen loopt. Om die reden worden de niet bestede middelen op de balans per 31 december 2022 gereserveerd, waardoor het niveau van uitgaven en inkomsten lager is dan begroot.  Deze middelen worden in 2023 ingezet.

APV en Preventie (nadeel € 55.000)
De ontvangen leges zijn al jaren op een lager niveau dan begroot. In het verleden zijn leges op deze post geboekt vanuit het omgevingsrecht die daar niet thuis hoorden en de bijstelling van de introductie van meerjarige vergunningen heeft nog niet plaatsgevonden. In de coronajaren is dit niet opgevallen. In 2023 zal een voorstel worden gedaan de begroting naar beneden bij te stellen.

Overige inkomsten (voordeel € 45.000)
Er is een bestuurlijke boete opgelegd in relatie tot de handhaving van een illegale Airbnb en deze zijn als te verwachten inkomsten ingeboekt in 2022. Deze zaak loopt nog. Daarnaast is een niet begrote subsidie ontvangen voor het project City Deal dat is gericht op vergroting van digitale weerbaarheid voor jeugd.

Wet op de lijkbezorging (nadeel € 44.000 lasten)
De kosten die conform de wet gemaakt moeten worden zijn lastig te voorspellen. Wel lijkt er een stijgende trend te zijn, daarom zal in 2023 een voorstel worden gedaan om de begroting naar boven bij te stellen.

Deze pagina is gebouwd op 07/03/2023 17:36:50 met de export van 06/30/2023 14:20:36