Financieel overzicht
bedrag x € 1.000 | Rekening | Begroting 2022 | Rekening 2022 | Saldo | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Programma | 2021 | Primitief | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | 2022 |
0.4 Ondersteuning organisatie | -34.714 | -37.635 | 73.602 | 30.286 | -43.315 | 69.241 | 30.868 | -38.373 | 4.942 |
Totaal saldo van baten en lasten | -34.714 | -37.635 | 73.602 | 30.286 | -43.315 | 69.241 | 30.868 | -38.373 | 4.942 |
Reservemutatie | -2.478 | 1.496 | 10.501 | 14.419 | 3.918 | 18.317 | 16.558 | -1.759 | -5.677 |
Resultaat | -37.191 | -36.139 | 84.103 | 44.705 | -39.398 | 87.558 | 47.425 | -40.133 | -735 |
Overhead, algemeen
Een betrouwbare bedrijfsvoering is één van de vier pijlers onder het Amstelveense financiële beleid. Daarbij is al gedurende een reeks van jaren een leidend principe: “Het gemeentebestuur bepaalt wat er gebeurt en de organisatie is verantwoordelijk voor de uitvoering, hoe het gebeurt”. Het gaat om het goed/optimaal laten functioneren van bestuurlijke en ambtelijke verantwoordelijkheden binnen de budgettaire kaders en eventueel nader door het gemeentebestuur te formuleren randvoorwaarden.
De verantwoordelijkheid voor de bedrijfsvoering gaat verder dan “op de winkel passen”. De laatste jaren is de organisatie in ontwikkeling om te blijven voldoen aan maatschappelijke en bestuurlijke verwachtingen in een zich steeds sneller wijzigende omgeving. Een moderne, wendbare, flexibele en 24/7 bereikbare organisatie is kapitaalintensiever en brengt nieuwe werkwijzen met zich mee. Daarbij bedient de uitvoeringsorganisatie AA naast het Amstelveense gemeentebestuur ook het gemeentebestuur van Aalsmeer. Basis voor de huidige bedrijfsvoeringsystematiek is de nota “begrotingsbeheer en budgetbeheer” (2009). Ook in de Perspectiefnota 2020 (bijlage 6, blz. 106 e.v. “notitie risicobeleid en activabeleid”) is hierbij stilgestaan.
Voorgaande betekent dat problemen in de bedrijfsvoering (die niet samenhangen met bestuurlijke initiatieven of vraagstellingen) worden opgelost op ambtelijk niveau door het treffen van maatregelen door het verantwoordelijk management. Financieel-beheersmatig heeft zich dit vertaald in taakstellende budgetten voor de bedrijfsvoering met als sluitstuk een systematiek van bedrijfsvoeringfondsen. Er zijn fondsen per afdeling met een overkoepelend fonds gemeentebrede bedrijfsvoering onder de hoede van de Directie. Als bovengrens voor de omvang van dit geheel geldt een plafond van 5% van de bedrijfsvoeringbudgetten.
De waarde en het bestaansrecht van de bedrijfsvoeringfondsen is als volgt samen te vatten:
- Logisch sluitstuk van een systematiek van taakstellende budgetten voor de bedrijfsvoering.
- Behulpzaam om problemen binnen de bedrijfsvoering op te lossen, inclusief concerndenken.
- Biedt flexibiliteit over de jaargrens heen (fasering/egalisatie)
- Biedt prikkel om binnen budgetten te blijven.