2 Programmaverantwoording

2.7 Overhead

Voor een beter inzicht van wat zich afspeelt binnen dit taakveld is de regel “0.4 Ondersteuning organisatie” uitgesplitst om te komen tot een nadere analyse. De administratief voorgeschreven verwerking vanuit BBV betekent dat de kolom lasten ook negatieve bedragen bevat voor de interne doorberekeningen naar de overige programma’s.

bedrag x € 1.000

Begroting 2022

Rekening 2022

Saldo

Programma

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

2022

personeelslasten inclusief inhuur

102.771

3.545

-99.227

99.320

4.183

-95.137

4.090

ICT

9.170

0

-9.170

8.463

9

-8.454

716

digitale transformatie

2.208

0

-2.208

2.208

0

-2.208

0

huisvesting

5.378

0

-5.378

3.170

16

-3.154

2.224

bedrijfsmiddelen

338

159

-179

129

257

127

306

HRM

762

0

-762

998

10

-988

-226

projecten

1.930

4.034

2.104

1.545

3.812

2.266

162

gemeentebrede bedrijfsvoering & stelpost overhead

-3.559

914

4.473

-2.178

926

3.104

-1.369

belastingen

5.487

5.487

0

5.447

5.498

51

51

voorziening verlofsparen

0

0

0

656

0

-656

-656

overig

1.392

0

-1.392

1.756

0

-1.756

-364

A) totaal apparaatskosten

125.877

14.138

-111.739

121.516

14.711

-106.805

4.934

interne doorberekeningen

-52.275

0

52.275

-52.275

0

52.275

0

dienstverleningsbijdrage

0

16.148

16.148

0

16.156

16.156

8

B) totaal doorberekening/inkomsten

-52.275

16.148

68.423

-52.275

16.156

68.431

8

Totaal saldo van baten en lasten

73.602

30.286

-43.315

69.241

30.868

-38.373

4.942

Reservemutatie

10.501

14.419

3.918

18.317

16.558

-1.759

-5.677

Resultaat

84.103

44.705

-39.398

87.558

47.425

-40.133

-735

Totaal Resultaat
Inclusief verrekeningen van plussen en minnen met de bedrijfsvoeringfondsen is op dit programma sprake van een nadelig resultaat ten laste van het rekeningsaldo van € 735.000. Dit betreft het effect van het (landelijke) besluit de bestaande CAO “open te breken” en een extra eenmalige uitkering te doen in december 2022. Daartoe is besloten omdat de lopende onderhandelingen over een nieuwe CAO met ingang van 2023 geen zicht boden om een snelle afronding, terwijl de gestegen energiekosten c.q. hoge inflatie wel een loonmaatregel op kortere termijn wenselijk maakten. CAO-effecten worden verrekend met de algemene middelen (nominale exploitatie). Door het late tijdstip kon dit effect niet meer in de begroting 2022 worden verwerkt en komt dit tot uitdrukking in het rekeningresultaat. Voor het overige worden alle resultaten binnen de bedrijfsvoering verrekend met specifieke reserves en het bedrijfsvoeringfonds.

Apparaatskosten

  • De werkelijke totale apparaatskosten van de organisatie AA bedragen afgerond € 122 miljoen. Dit betreft € 99 miljoen personeelslasten inclusief inhuur en € 23 miljoen overige budgetten. Dit is inclusief incidentele bedragen voor ICT/Digitale Transformatie;
  • De kosten worden voor € 31 miljoen gedekt door inkomsten. Dit zijn doorberekeningen aan Aalsmeer (dienstverleningsbijdrage en limitatieve lijst bijdragen), de GR Belastingen en projecten/grondexploitaties, als ook inkomsten uit detacheringen en UWV-bijdragen;
  • De directe ambtelijke capaciteitsinzet wordt verantwoord op de verschillende programma’s (€ 52 miljoen; “interne doorberekeningen”);
  • Daarmee bedraagt het aandeel overhead ten laste van Amstelveen afgerond € 38 miljoen.

De paragraaf bedrijfsvoering, elders in deze jaarstukken, bevat een uitvoeriger inhoudelijke toelichting op de ontwikkeling van de organisatie.

Belangrijkste afwijkingen (zie kolom saldo 2022)
Onderstaand overzicht zet de belangrijkste afwijkingen op een rij (bedrag x € 1 miljoen). Na het overzicht volgt een postgewijze toelichting.

Omschrijving afwijkingen

saldo'22

overheveling

resultaat

a) personeelslasten incl. inhuur & inkomsten

4,1

1,2

2,9

b) ICT & Digitale transformatie

0,7

0,4

0,3

c) huisvesting

2,2

0,0

2,2

d) bedrijfsmiddelen

0,3

0,3

0,0

e) spaarverlof

-0,7

0,0

-0,7

f) Gemeentebrede bedrijfsvoering

-1,4

0,0

-1,4

g) overig (incl. interne doorberekening)

-0,4

0,0

-0,4

resultaat exclusief reservemutates

4,9

1,8

3,1

h) verrekening via reserves

-4,2

-1,8

-2,4

7 Overhead

0,7

0,0

0,7

De afwijking bij c) huisvesting en h) verrekening via reserves hebben voor het grootste deel een samenhang. Zie ook de toelichting bij de onderdelen "reservemutatie met toelichting" en "kredieten".

a) Personeelslasten inclusief inhuur en samenhangende inkomsten
Deze categorie is met € 95 miljoen het grootste volume binnen het programma overhead. Op dit totaal is per saldo sprake van een onderuitputting van € 4,1 miljoen (4,3%).

Hiervan betreft € 1,2 miljoen overlopende verplichtingen. Dit valt in twee onderdelen uiteen:

  • Voor extra programmatische inzet op de trajecten “voorbereiding invoering Omgevingswet” en “voorbereiding invoering Wet Open Overheid” voor Aalsmeer en Amstelveen zijn binnen de gemeentebrede bedrijfsvoering middelen vrijgemaakt. Hiervan komt € 0,6 miljoen  in 2023 tot besteding;
  • Voor overige faseringen naar 2023 van budgetten met bijbehorende werkzaamheden resteert € 0,6 miljoen. Dit betreft incidentele middelen die voortvloeien uit  Perspectiefnota/Kadernota/ Uitvoeringsprogramma's/Begrotingsvoorstellen over uiteenlopende onderwerpen, die nog niet (volledig) in 2022 tot uitvoering en besteding zijn gekomen.

Het resterende resultaat van € 2,9 miljoen is een onderuitputting van 3% binnen de taakstellende formatiebudgettering. Hiervan betreft € 0,6 miljoen hogere inkomsten door detachering, UWV bijdragen en werkzaamheden voor derden van personeel. Daarnaast is sprake van overschotten op de budgetten voor opleidingen, reiskosten en overige personeelsactiviteiten (€ 0,7 miljoen). De overige € 1,4 miljoen is het het saldo van een veelheid aan plussen en minnen over de hele breedte van de organisatie in salarissen en inhuur. Een groot deel hiervan heeft te maken met de arbeidsmarktproblematiek.

b) ICT & digitale transformatie
Het overschot van € 0,7 miljoen op het ICT budget wordt voor ongeveer de helft veroorzaakt door minder uitgaven op het budget vervanging hardware en de uitrol van Microsoft 365. De werkzaamheden en bestedingen vinden plaats in 2023. Daarnaast is een aantal softwarelicenties via digitale transformatie meerjarig betaald, waardoor incidenteel budget vrijvalt op het reguliere softwarebudget. Ook wordt nog gewerkt aan de inrichting van een systeem voor monitoring van cyberdreigingen (SIEM SOC), waardoor nog niet alle kosten voor dit project zijn gemaakt op budget communicatielijnen in 2022.

c) huisvesting
Voor aanpassingen aan het raadhuis was in 2022 een budget beschikbaar van € 2,7 miljoen,  € 406.000 als investering en € 2,3 miljoen in de bedrijfsvoering op dit programma. Volgens de richtlijnen moet een groot deel van de kosten als investering worden verantwoord. Dit is in de begroting 2022 niet als zodanig opgenomen. Hierdoor ontstaat een voordeel op huisvesting in de bedrijfsvoering, waar een navenante toevoeging aan de reserve kapitaallasten tegenover staat. Zie ook de toelichting bij de onderdelen "reservemutatie met toelichting" en "kredieten".

d) bedrijfsmiddelen
Door aanbestedingsprocedures en lange levertijden is een aantal voertuigen niet in 2022 geleverd. Deze fasering resulteert in lagere lasten en een lagere onttrekking aan de reserve bedrijfsmiddelen. De voertuigen worden in 2023 vervangen.

e) spaarverlof
In de Cao Gemeenten 2021/2022 zijn afspraken gemaakt over vakantie en verlof, waaronder de mogelijkheid voor werknemers om spaarverlof op te bouwen. Door invoering van verlofsparen kunnen medewerkers verlofuren sparen die niet verjaren. Medewerkers kunnen dit gespaarde verlof inzetten om bijvoorbeeld een sabbatical te nemen of eerder met pensioen te gaan. In financiële zin betekent dit, dat via verlofspaarpotten toekomstige aanspraken worden opgebouwd. De hieraan verbonden financiële verplichtingen moeten worden afgedekt op het moment dat de aanspraken ontstaan. De manier om dat te doen is de instelling van een voorziening verlofaanspraken. Dit maakt onderdeel uit van deze jaarstukken. De nu getroffen voorziening bedraagt € 656.000. Dit bedrag is gebaseerd op het aantal als spaarverlof geregistreerde uren bij de opmaak van de jaarstukken. De komende periode zal nog nader worden bezien of dit laatste een blijvende grondslag is voor de bepaling van de omvang van de voorziening, of dat deze grondslag nog bijstelling behoeft.

f) Gemeentebrede bedrijfsvoering
Het negatieve resultaat (tekort) op de regel gemeentebrede bedrijfsvoering ad. € 1,4 miljoen laat zien dat de reserve gemeentebrede bedrijfsvoering is ingezet voor het oplossen van verschillende (incidentele) knelpunten binnen de bedrijfsvoering. De grootste post is de invoering van de Omgevingswet.

g) Overig
De overige mutaties geven geen aanleiding tot nadere beschouwingen. Dit is een verzameling van een grote hoeveelheid relatief kleine afwijkingen.

Deze pagina is gebouwd op 07/03/2023 17:36:50 met de export van 06/30/2023 14:20:36