5.3 Toelichting op de balans

voorzieningen

Op de programmabladen wordt nader ingegaan op de mutaties voor dit verslagjaar van de voorzieningen. De eerste kolom van de overzichten verwijst naar het programmanummer, waarbij "8" verwijst naar algemene dekkingsmiddelen.

voorziening

doel voorziening

P2: onderhoud onderwijs-gebouwen

Zie onderhoud overige gebouwen

P2: onderhoud sportaccommodaties

Zie onderhoud overige gebouwen

P5: (huur)woonwagens en -lokaties

Zie onderhoud overige gebouwen

P5: onderhoud overige gebouwen

Via het besluit uniformering begrotingssystematiek vastgoed wordt niet gewerkt met kapitaallasten, maar met inpassing van meerjarige onderhoudsbudgetten (MOP) in de budgetten. De bestaande boekwaarde en kapitaallasten geven namelijk geen juist beeld geven voor de vervangingsvraag.
Budgetten voor meerjarig onderhoud worden in de voorziening gestort terwijl de uitgaven aan meerjarig onderhoud direct ten laste van de voorziening worden gebracht. Verschillen tussen budget en werkelijke uitgaven over de jaren worden op deze wijze geëgaliseerd.

P5: facilitaire projecten

Door gewijzigde wetgeving vallen facilitaire projecten niet meer onder de balanspost “Voorraden”. Het in de voorziening “Verliesgevende projecten” opgenomen bedrag dat betrekking heeft op facilitaire projecten is ingaande 2016 in deze voorziening opgenomen.

P8: alg. pensioenwet politiek ambtsdragers + wachtgeld

Op grond van indicatieve berekeningen wordt periodiek het redelijkerwijs in te schatten uitgavenniveau voor wachtgelden en pensioenen van (met name) voormalig wethouders vastgesteld.

P7: voorziening spaarverlof

De voorziening dient ter dekking van de opgebouwde verplichtingen ingevolge verlofsparen zoals ingevoerd met de CAO gemeenten 2021/2022 en als zodanig binnen de gemeente geregistreerd.

P4 : vervanging riolering

Ter dekking van (een deel van) de toekomstige vervangingsinvesteringen, met het oog op een verantwoorde en gelijkmatige ontwikkeling van de lastendruk op langere termijn.

P4: afkoop onderhoud graven

Bekostiging van het onderhoud van graven met de hiervoor van particulieren ontvangen afkoopsommen.

P4: uitgifte graven

Bekostiging van het grafrecht met de hiervoor van particulieren ontvangen afkoopsommen voor gebruik van het graf.

P4: begraafplaats Zorgvlied

Egaliseren van het exploitatieresultaat ten einde een evenwichtige tariefsontwikkeling mogelijk te maken.
Als algemeen beleidsuitgangspunt geldt voor de egalisatievoorziening dat deze maximaal 10% van de te egaliseren jaaromzet bedraagt (nota reserves en voorzieningen 2012). Als op rekeningbasis dit maximum wordt overschreden zal bij de eerstvolgende Perspectiefnota concrete voorstellen gedaan worden hoe hier mee om te gaan, waarbij de herkomst van de middelen nadrukkelijk in ogenschouw wordt genomen.
In de Kadernota 2017 is de maximale stand van de egalisatievoorziening "Zorgvlied" tot en met 2020 vastgesteld op 25% van de exploitatie.

P4: huishoudelijk afval

Egaliseren van het exploitatieresultaat ten einde een evenwichtige tariefsontwikkeling mogelijk te maken.
Algemeen uitgangspunt: zie P4: begraafplaats Zorgvlied.

P4: riolering

Egaliseren van het exploitatieresultaat ten einde een evenwichtige tariefsontwikkeling mogelijk te maken.
Algemeen uitgangspunt: zie P4: begraafplaats Zorgvlied.

P5: bouwgrondexploitatie en bouwgrond

Voor verliesgevende grondexploitaties moet direct een verliesvoorziening worden getroffen.

P1, 4, 5 en 8: debiteuren

De voorziening debiteuren bevat een bedrag voor mogelijk oninbare vorderingen. De voorziening wordt bij opmaak van de rekening geactualiseerd.

bedrag x € 1.000

Boekwaarde 1januari

Toevoeging

Vrijval

Aanwending

Boekwaarde 31december

P5: Facilitaire projecten

1.094

304

808

0

590

P7: Voorziening spaarverlof

0

656

0

0

656

P8: Alg. pensioenwet politiek ambtsdragers + wachtgeld

4.004

1.157

1.500

110

3.551

a1. Verplichting, verlies en risico

5.098

2.117

2.308

110

4.798

P2: Onderhoud onderwijsgebouwen

520

315

0

189

646

P2: Onderhoud sportaccommodaties

989

821

0

390

1.420

P5: (Huur) woonwagens en -lokaties

359

114

0

38

435

P5: Onderhoud overige gebouwen

3.113

2.292

0

3.489

1.917

a2. Egalisatie van kosten

4.981

3.542

0

4.106

4.417

P4: Vervanging riolering

3.100

1.000

0

950

3.150

a3. Toekomstige vervanging via heffing

3.100

1.000

0

950

3.150

P4: Afkoop onderhoud graven

3.865

689

0

439

4.115

P4: Begraafplaats Zorgvlied

226

125

0

0

351

P4: Huishoudelijk afval

1.399

1.279

0

0

2.678

P4: Riolering

1.515

1.191

1.000

0

1.707

P4: Uitgifte graven

4.573

823

0

556

4.841

a4. Middelen van derden met specifieke besteding

11.578

4.107

1.000

995

13.691

A. TOTAAL VOORZIENING PASSIVA

24.758

10.767

3.308

6.161

26.056

P5: Bouwgrondexploitatie en bouwgrond

1.818

64

1.267

0

615

b1. Onderhanden werk

1.818

64

1.267

0

615

P1: Dubieuze debiteuren sociale dienst

493

0

63

0

430

P4: Dubieuze debiteuren Zorgvlied

62

0

11

16

35

P5: Dubieuze debiteuren bouwleges

18

655

13

0

660

P8: Dubieuze debiteuren

1.226

679

328

205

1.372

b2. Debiteuren

1.799

1.334

416

221

2.497

B. TOTAAL VOORZIENING ACTIVA

3.617

1.398

1.683

221

3.112

Voorzieningen (A+B)

28.375

12.165

4.991

6.381

29.168

beoordeling egalisatievoorziening kostendekkende exploitatie
In de Nota risicobeleid, reservebeleid en activabeleid Amstelveen 2021 staat opgenomen dat de egalisatievoorzieningen "Zorgvlied", "huishoudelijk afval" en "riolering" maximaal 10% van de omzet mogen bedragen. Voor het bepalen van de omzet is gekozen voor het in de paragraaf lokale heffingen vermelde bedrag in de kolom "opbrengst heffing in de rekening".

riolering
De stand van de egalisatievoorziening riolering bedraagt eind 2022 € 1,7 miljoen. Dit overschrijdt het plafond van 10% van de omzet op het taakveld riolering (€ 0,9 miljoen). Als op rekeningbasis het vastgestelde maximum wordt overschreden, worden bij de eerstvolgende Perspectiefnota concrete voorstellen gedaan hoe hiermee om te gaan.

huishoudelijk afval
De stand van de egalisatievoorziening huishoudelijk afval bedraagt eind 2022 € 2,7 miljoen. Dit overschrijdt het plafond van 10% van de omzet op het taakveld afvalstoffenheffing (€ 1,1 miljoen). Als op rekeningbasis het vastgestelde maximum wordt overschreden, worden bij de eerstvolgende Perspectiefnota concrete voorstellen gedaan hoe hiermee om te gaan.

bedrag x € 1.000

maximaal percentage

omzet / opbrengst

omzet x %

Boekwaarde 31dec22

toegestaan -/- boekwaarde

begraafplaats Zorgvlied

10%

5.048

505

351

154

huishoudelijk afval

10%

11.247

1.125

2.678

-1.553

riolering

10%

9.214

921

1.707

-786

Deze pagina is gebouwd op 07/03/2023 17:36:50 met de export van 06/30/2023 14:20:36