bedrag x € 1.000 | bijgestelde begroting | jaarrekening | verschil | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
taakveld + omschrijving | a. toe-voeging | b. ont-trekking | c=a-b verschil | stand 1jan | d. toe-voeging | e. ont-trekking | stand 31dec | f=d-e verschil | g=c-f |
0.8 Alg. pensioenwet politiek ambtsdragers + wachtgeld | 280 | 1.634 | -1.354 | 4.004 | 1.157 | 1.610 | 3.551 | -453 | -901 |
0.8 Dubieuze debiteuren | 0 | 0 | 0 | 1.226 | 679 | 533 | 1.372 | 146 | -146 |
0.8 Dubieuze vorderingen op openbare lichamen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
8 Algemene dekkingsmiddelen | 280 | 1.634 | -1.354 | 5.230 | 1.836 | 2.143 | 4.923 | -307 | -1.047 |
Algemene pensioenwet politiek ambtsdragers (APPA)
De contante ("overdrachts") waarde van de pensioenen wordt voor een belangrijk deel bepaald door de marktrente. De overdrachtswaarde is begin 2023 geactualiseerd door een extern specialist voor pensioenberekening bestuurders.
De gehanteerde 25-jaarsrente van De Nederlandsche Bank voor de berekening is van 0,528% toegenomen naar 2,472% (stand per 30 september 2022). Om in de toekomst aan de verplichtingen te kunnen voldoen is door deze hogere rente van afgerond 1,95%-punt nu minder geld benodigd in de voorziening.
In het raadsvoorstel " Budgetoverheveling" van december 2022 werd geschat dat de hogere rekenrente een vrijval van de voorziening zou betekenen van € 1,5 miljoen. De definitieve berekening door de extern adviseur realiseert in een vrijval van € 623.000.
De lagere vrijval van € 0,9 miljoen heeft drie oorzaken:
- Op 9 december 2022 heeft de Commissie BBV in haar "vraag en antwoord rubriek" uitleg gegeven over de voorziening voor Appa-pensioenen in relatie tot bekendgemaakte indexaties. Per 1 januari 2023 worden de Appa-pensioenen verhoogd met 11,96%. De uitleg door de commissie houdt in dat rekening moet worden houden met de pensioenrechten zoals deze gelden op 1 januari 2023. Hier is bij de berekening van de vrijval in de nota budgetoverheveling geen rekening mee gehouden;
- Gemeentes zijn verplicht om een voorziening te hebben van de 'actuele waarde' voor de pensioenverplichtingen van haar wethouders. In dit vereiste zit ruimte voor interpretatie en voor het Appa-fonds worden te zijner tijd waarschijnlijk de regels voor pensioenfondsen volgens het nieuw Financieel toetsingskader (nFTK) toegepast. Deze nFTK-methode is de methode die al gebruikt wordt bij collectieve waardeoverdrachten en is tevens de methode waaraan certificerend accountants de voorkeur geven. Bij de beoordeling van de voorziening eind 2022 is overgestapt van de BBV-berekening naar de nFTK methode. Dit leidt tot een hogere benodigde voorziening;
- Afwijkingen zijn er altijd door sterftetabellen e.d. en dat komt alleen naar voren via een volledige pensioenberekening op persoonsniveau (door de extern specialist).
dubieuze debiteuren
In de verordening 212 staan gedragsregels voor het bepalen van het saldo dubieuze debiteuren. De voorziening geeft een indicatie van de vorderingen waar de gemeente een risico loopt ten aanzien van het (volledig) terugontvangen van vorderingen.
De noodzakelijke omvang wordt vastgesteld door afhankelijk van de ouderdom van de openstaande posten een bepaald percentage als dubieuze vordering te beschouwen; tussen 1 en 2 jaar is dit 25%, tussen 2 en 3 jaar 50% en voor oudere vorderingen 100%.
Dit leidt tot een voorziening per 31 december 2021 van € 1,4 miljoen. De grootste post hierbinnen betreft belastingdebiteuren.