2 Programmaverantwoording

2.4 Openbare ruimte

Voorzieningenmutatie met toelichting

bedrag x € 1.000

bijgestelde begroting

jaarrekening

verschil

taakveld + omschrijving

a. toe-voeging

b. ont-trekking

c=a-b verschil

stand 1jan

d. toe-voeging

e. ont-trekking

stand 31dec

f=d-e verschil

g=c-f

7.2 Riolering

0

61

-61

1.515

1.191

1.000

1.707

191

-252

7.2 Vervanging riolering

1.000

950

50

3.100

1.000

950

3.150

50

0

7.3 Huishoudelijk afval

1.321

284

1.037

1.399

1.279

0

2.678

1.279

-242

7.5 Afkoop onderhoud graven

453

375

78

3.865

689

439

4.115

249

-172

7.5 Begraafplaats Zorgvlied

200

144

57

226

125

0

351

125

-68

7.5 Dubieuze debiteuren Zorgvlied

0

0

0

62

0

27

35

-27

27

7.5 Uitgifte graven

590

561

29

4.573

823

556

4.841

268

-239

4 Openbare ruimte

3.564

2.374

1.190

14.741

5.107

2.972

16.876

2.135

-945

7.2 Riolering
In 2022 is ten opzichte van de begroting een positief resultaat van € 252.000 gerealiseerd, bestaande uit € 321.000 lagere lasten en € 68.000 lagere inkomsten (op het taakveld 7.2 Riolering).

De lagere lasten gemalen van € 97.000 zijn ontstaan doordat, door een toenemend tekort aan grondstoffen en materialen, vrijwel alle leveranciers op het gebied van elektronica en chipfabrikanten verdere vertraging hebben opgelopen bij het uitleveren van producten. Daardoor ontstaat vertraging in de uitvoering.

Het budget onderhoud/beheer riolering laat een voordeel zien van € 228.000. Dit is met name veroorzaakt door een sterk gewijzigde aanpak van het onderzoek naar de rioolmodelleringen en grondwatermodelleringen, waardoor enkele grote onderzoekopdrachten doorschoven zijn in uitvoering. Bij de evaluatie van het GRP in 2023 worden de budgetten opnieuw bezien.

In 2022 is, conform besluitvorming, een bedrag van € 1,0 miljoen gestort in de voorziening vervanging riolering,  ter dekking van toekomstige vervangingsinvesteringen en met het oog op een verantwoorde en gelijkmatige ontwikkeling van de lastendruk op langere termijn.

7.3 Huishoudelijk afval
In 2022 is ten opzichte van de begroting een positief resultaat van € 242.000 gerealiseerd, bestaande uit € 12.000 hogere uitgaven en € 254.000 hogere inkomsten (op het taakveld 7.3 Afval).

De hogere inkomsten worden voor € 161.000 veroorzaakt door verwachte bijdragen van het Afvalfonds over 2020 (verwachte afrekening van € 71.000) en over 2022 (€ 90.000 hoger dan begroot). De afrekeningen van het Afvalfonds zijn lastig voorspelbaar omdat de definitieve tarieven pas achteraf worden vastgesteld door het Afvalfonds.

Daarnaast is voor € 62.000 meer afvalstoffenheffing ontvangen, dit is 0,5% van de totale begrote afvalstoffenheffing.

Bij de Perspectiefnota 2023 heeft mede op basis van de rekeningcijfers over 2021 een analyse plaatsgevonden van de verschillen tussen begroting (gehanteerde aannames) en rekening (werkelijke uitkomsten), alsmede de (structurele) gevolgen daarvan.  Dit heeft geleid tot een structurele aanpassing van de begroting,  waarbij lasten verlaagd zijn en baten verhoogd.

De stand van de egalisatievoorziening huishoudelijk afval bedraagt eind 2022 € 2,7 miljoen. Dit overschrijdt het plafond van 10% van de omzet op het taakveld afvalstoffenheffing, zoals is vastgelegd in de Nota Reserves en Voorzieningen, met € 1,55 miljoen.

De verwachte onttrekking in 2022 aan de egalisatievoorziening ad € 268.000 is voor € 193.000 doorgeschoven naar 2023 (betreft de vervanging van de afvalpas door een druppel). Daarnaast is via de Perspectiefnota 2023 een eenmalige onttrekking van € 650.000 voorzien in 2023 in verband met het verhogen van de inzamelfrequentie.

Als op rekeningbasis blijkt dat het vastgestelde maximum is overschreden, wordt bij de eerstvolgende Perspectiefnota concreet voorgesteld hoe hiermee om te gaan. Een ontwikkeling die gaande is betreft het muteren van kaartlezers op de ondergrondse containers van 2G naar 5G. Hiermee is een bedrag gemoeid van ongeveer € 1 miljoen. In 2023 wordt bezien of deze mogelijk via de egalisatievoorziening gefinancierd kan worden.

7.5 Afkoop onderhoud graven en afkoop uitgifte graven
Voor beide voorzieningen is de toevoeging hoger dan begroot. Voor afkoop onderhoud graven was € 475.000 begroot, de werkelijke toevoeging is € 689.000. Een verschil van € 236.000.
Voor afkoop uitgifte graven was € 590.000 begroot, de werkelijke toevoeging is € 823.000. Een verschil van € 233.000.

De oorzaak van de hogere inkomsten wordt veroorzaakt doordat:

  1. sinds 2021 voor nieuwe graven de verplichting geldt om vastrecht (onderhoud begraafplaats) 10 jaar vooruit te betalen (naast het grafrecht). Dit bedrag aan vastrecht valt vervolgens jaarlijks voor 1/10de deel vrij;
  2. het aantal nieuwe graven hoger was dan begroot en daardoor ook de afkoopsommen;
  3. rechthebbenden actief door Zorgvlied medewerkers zijn geïnformeerd over de opties tot verlenging van het grafrecht en onderhoud. Dit heeft invloed gehad op de stijging van de ontvangen afkoopsommen.

De jaarlijkse vrijval (onttrekking) van de afkoop onderhoud was hoger dan begroot.
Voor afkoop onderhoud graven was € 375.000 begroot, de werkelijke vrijval is € 439.000. Een nadelig verschil van € 64.000. Oorzaak hiervan is dat de ontvangen afkoopsommen in 2021 hoger waren dan begroot waardoor de jaarlijkse vrijval ook hoger wordt. Voor afkoop uitgifte graven was de vrijval ongeveer gelijk aan de begroting.  

Per saldo is er een voordeel van € 411.000 (€ 172.000 + € 239.000).

Deze pagina is gebouwd op 07/03/2023 17:36:50 met de export van 06/30/2023 14:20:36