Ontwikkelingen samenwerking AA
Eind 2021 zijn de hernieuwde samenwerkingsafspraken met Aalsmeer vastgesteld. De afspraken over de samenwerking worden in overwegende mate gecontinueerd. Er zijn nieuwe afspraken gemaakt over de dienstverlening en kosten. De nieuwe afspraken moeten meer stabiliteit en continuïteit brengen in de samenwerking. Tot april 2022 was sprake van een transitieperiode, waarin overlegtafels met het Sociaal Domein en Fysiek Domein hebben plaatsgevonden met als resultaat definitieve afspraken over taakverdeling AA (Aalsmeer-Amstelveen) en KOA (Kernorganisatie Aalsmeer). Vervolgens zijn er een aantal informatieve bijeenkomsten georganiseerd met afdelingsmanagers, teamleiders en medewerkers die veel met KOA samenwerken.
Vanaf 1 april 2022 zijn de samenwerkingsafspraken geïmplementeerd. Vanaf dat moment worden (dreigende) knelpunten maandelijks besproken tussen de KOA en de AA organisatie om processen goed te laten verlopen in een goede samenwerkingssfeer. De inzet hierbij is dat gezamenlijk zoveel mogelijk zaken worden vlotgetrokken. De samenwerkingsafspraken worden gemonitord en betreffen afspraken over bestuurlijk overleg, periodiek overleg tussen de gemeentesecretarissen over de uitvoering van de samenwerking, financiële afspraken, het jaarlijks uitvoeringsplan, verantwoording, klachten over de dienstverlening en werken vanuit locatie Aalsmeer.
Voortvloeiend uit de samenwerkingsafspraken wordt voor elk jaar een Uitvoeringsplan Aalsmeer opgesteld, gebaseerd op de vastgestelde programmabegroting van Aalsmeer. Voorafgaand aan de vaststelling van het plan is door de AA organisatie bekeken of er uitvoeringstoetsen nodig zijn met betrekking tot de opgenomen onderwerpen.