bedrag x € 1.000 | bijgestelde begroting | jaarrekening | verschil | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
taakveld + omschrijving | a. toe- voeging | b. ont- trekking | c=a-b verschil | stand 1jan | d. toe- voeging | e. ont- trekking | stand 31dec | f=d-e verschil | g=c-f |
0.4 Bedrijfsvoeringsfondsen | 2.772 | 4.138 | -1.366 | 6.711 | 8.803 | 7.481 | 8.033 | 1.322 | -2.688 |
0.4 Dekking kapitaallasten bedrijfsmiddelen | 1.183 | 527 | 656 | 2.705 | 351 | 527 | 2.529 | -176 | 832 |
0.4 Dekking kapitaallasten ICT | 830 | 1.184 | -354 | 5.370 | 830 | 1.186 | 5.014 | -356 | 2 |
0.4 Dekking kapitaallasten Services | 406 | 899 | -493 | 8.335 | 2.905 | 909 | 10.331 | 1.996 | -2.488 |
0.4 Egalisatie hardware IT | 1.362 | 1.725 | -363 | 1.022 | 1.362 | 1.340 | 1.044 | 22 | -385 |
0.4 Egalisatie samenwerking AA | 2.982 | 87 | 2.895 | 0 | 2.982 | 87 | 2.895 | 2.895 | 0 |
0.4 Frictiekosten vorming kernorganisatie Aalsmeer | 0 | 1.533 | -1.533 | 1.670 | 0 | 1.533 | 137 | -1.533 | 0 |
0.4 Ideaalcomplex bedrijfsmiddelen | 1.100 | 2.407 | -1.307 | 2.433 | 1.100 | 1.457 | 2.076 | -357 | -951 |
0.4 Investering hardware IT | 0 | 1.230 | -1.230 | 1.230 | 0 | 1.230 | 0 | -1.230 | 0 |
0.4 Raadhuis aanpassing huisvesting | 0 | 406 | -406 | 407 | 0 | 407 | 0 | -407 | 1 |
7 Overhead | 10.636 | 14.136 | -3.500 | 29.884 | 18.333 | 16.156 | 32.060 | 2.176 | -5.677 |
Ideaalcomplex bedrijfsmiddelen
Het voordeel op het ideaalcomplex bedrijfsmiddelen betreft het op het taakveld onder b) “Bedrijfsmiddelen” en "Kredieten" opgenomen faseringsverschil.
Egalisatiereserve hardware IT
Het voordeel op de reserve hardware ICT betreft het op het taakveld onder b) “ICT & Digitale Transformatie” opgenomen faseringsverschil.
Dekking kapitaallasten Services
Zie toelichtingen op het taakveld bij c) “Huisvesting” en bij "Kredieten" voor aanpassingen raadhuis.
Bedrijfsvoeringfondsen
De omvang en samenstelling van de bedrijfsvoeringfondsen neemt toe met € 1,3 miljoen. De totale omvang bedraagt € 8 miljoen, waarvan afgerond € 2,3 miljoen betrekking heeft op specifieke projecten die gefaseerd zijn, maar waarvan de middelen benodigd blijven binnen de bedrijfsvoering.
Naast enkele kleinere posten betreft dit vier incidentele budgetten voor:
# Wet Open Overheid (€ 310.000);
# Omgevingswet (€ 247.000);
# ToZo-regeling t/m 2025 (€ 558.000) en
# Bestuursopdracht huisvesting doelgroepen (€ 256.000)
De omvang van deze overlopende verplichtingen daalt ten opzichte van de jaarstukken 2021 van € 3,2 miljoen naar € 2,3 miljoen. Op het moment dat projecten niet tot uitvoering komen geldt de lijn, dat de hiervoor toegekende middelen vrijvallen. Geschoond voor deze overlopende projecten resteert een bedrijfsvoeringfonds van € 5,8 miljoen. Onderstaand overzicht zet dit op een rij:
Omschrijving | bedrag |
---|---|
Stand 1 januari 2022 | 6,7 |
Toename 2022 | 1,3 |
Stand 31 december 2022 | 8,0 |
Overlopende verplichtingen | -2,3 |
Geschoond saldo bedrijfsvoering | 5,8 |
De afgelopen jaren maken het lastiger om een goed beeld te vormen van de structureel benodigde middelen voor de werkzaamheden. Door de coronapandemie, de inzet voor Oekraïne en de arbeidsmarktproblematiek wordt eigen personeel tijdelijk anders ingezet dan wel zet het eigen personeel een “tandje bij”. Dan komt vanuit het Rijk of de raad van Amstelveen (en Aalsmeer) weliswaar extra geld beschikbaar, maar wordt dat tijdelijk niet benut doordat eigen personeel overuren maakt of werk herprioriteert. Dit kan betekenen dat de beschikbare middelen later alsnog nodig zijn voor extra inzet. Daarnaast zal een deel van de € 5,8 miljoen ingezet moeten worden voor noodzakelijke aanpassingen van bijvoorbeeld het zaaksysteem of (duurdere) inhuur doordat vast personeel niet beschikbaar is.
Voor het bedrijfsvoeringfonds is een plafond afgesproken van 5% over de totale apparaatskosten op rekeningbasis. Voor 2022 bedraagt dit plafond € 5,3 miljoen, zijnde 5% over € 106,8 miljoen (zie gedetailleerd overzicht bij de aanvullende toelichting op “wat heeft het gekost”) Het geschoonde saldo bedrijfsvoering bedraagt € 5,8 miljoen (=5,4%).
De bestaande regels stellen een plafond vast van 5%, maar geven geen uitsluitsel over wat te doen bij overschrijding van dit plafond. Voor de egalisatievoorzieningen afvalstoffen, riool en Zorgvlied geldt ook een plafondbedrag. Daarbij is bepaald, dat bij overschrijding van het plafondbedrag in de jaarrekening, bij de eerstvolgende Perspectiefnota voorstellen volgen hoe hiermee om te gaan. Het is de meest consistente gedragslijn om bij de onderhavige overschrijding van het plafondbedrag dezelfde handelwijze te volgen.
Bij de aanbieding van de Nota “risicobeleid, reservebeleid en activabeleid Amstelveen 2021”, vastgesteld in de raadsvergadering van 10 november 2021, hebben wij een evaluatie van de bedrijfsvoeringsystematiek aangekondigd na het verkrijgen van duidelijkheid over de toekomst van de samenwerking AA. Deze evaluatie is inmiddels gestart en de uitkomsten hiervan zullen uiterlijk in of bij de Perspectiefnota 2024 worden voorgelegd. Onderdeel van deze evaluatie is ook een verduidelijking en actualisering van de regelgeving over de (maximale) omvang van de bedrijfsvoeringfondsen.