Rioolheffing
Toelichting
De lasten zijn € 0,3 miljoen lager door:
- een toenemend tekort aan grondstoffen en materialen, waardoor vrijwel alle leveranciers op het gebied van elektronica en chipfabrikanten verdere vertraging hebben opgelopen bij het uitleveren van producten. Daardoor ontstaat vertraging in de uitvoering (€ 0,1 miljoen lagere lasten);
- een sterk gewijzigde aanpak van het onderzoek naar de rioolmodelleringen en grondwatermodelleringen, waardoor enkele grote onderzoekopdrachten doorschoven zijn in uitvoering (€ 0,2 miljoen). Bij de evaluatie van het GRP in 2023 worden de budgetten opnieuw bezien.
In 2022 is, conform besluitvorming, een bedrag van € 1,0 miljoen gestort in de voorziening vervanging riolering, ter dekking van toekomstige vervangingsinvesteringen en met het oog op een verantwoorde en gelijkmatige ontwikkeling van de lastendruk op langere termijn. Daarnaast werd een geringe onttrekking aan de voorziening geprognosticeerd. Door de hiervoor benoemde lagere lasten is nu sprake van een dotatie aan de voorziening van € 0,2 miljoen.
De stand van de egalisatievoorziening riolering bedraagt eind 2022 € 1,7 miljoen. Dit overschrijdt het plafond van 10% van de omzet (vastgelegd in de Nota Reserves en voorzieningen) op het taakveld riolering met € 0,8 miljoen. Naast de hiervoor toegelichte afwijking in de jaarstukken van € 0,3 miljoen heeft in de loop van het jaar reeds een bijstelling van de begroting plaatsgevonden (Perspectiefnota inclusief Eerste Tijdvakrapportage). Dit betreft vooral lagere kapitaallasten door een neerwaartse bijstelling van de rekenrente. Als op rekeningbasis blijkt dat het vastgestelde maximum is overschreden, wordt bij de eerstvolgende Perspectiefnota concreet voorgesteld hoe hiermee om te gaan. Daarbij wordt als regel een surplus op de egalisatievoorziening riolen via de spaarvoorziening “vervanging riolering” ingezet ter dekking ineens van een deel van de jaarlijkse vervangingsinvesteringen zoals opgenomen in het MPP Buitenruimte. Op deze manier wordt een eventuele restruimte binnen een trendmatige, behoedzame tariefontwikkeling aangemerkt en ingezet als spaarcomponent. Onderdeel van deze beoordeling is de fasering van de inzet van de middelen voor klimaatadaptief onderzoek en “data op orde”.
Financieel overzicht
De concrete toepassing van de hiervoor omschreven uitgangspunten leidt tot onderstaand financieel overzicht (bedrag x € 1.000).
RIOOLHEFFING | BGR'22 | BGR'22 | REK'22 | |||
---|---|---|---|---|---|---|
PRIMITIEF | INCL. WIJZ. | |||||
1a. lasten | 7.102 | 6.168 | 5.847 | |||
1b. baten, exclusief heffingen | -23 | -23 | -8 | |||
1c. verrekening met voorziening | 0 | 939 | 1.191 | |||
1. Taakveld riolen (netto kosten) | 7.079 | 7.084 | 7.030 | |||
2a. straatvegen | 384 | 384 | 384 | |||
2b. Baggerkosten | 54 | 54 | 54 | |||
2c. overhead | 872 | 907 | 907 | |||
2d. BTW | 938 | 915 | 848 | |||
2. Overige toe te rekenen kosten | 2.248 | 2.260 | 2.193 | |||
3. Totaal voor rioolrecht relevante kosten | 9.327 | N | 9.344 | N | 9.223 | N |
4a. geraamde opbrengst excl. evt. tariefvoorstel | -9.267 | -9.267 | -9.214 | |||
4b. evt. tariefvoorstel 2022 | 0 | 0 | ||||
4. Opbrengst rioolrecht | -9.267 | V | -9.267 | V | -9.214 | V |
5. Saldo kosten -/- heffing | 60 | N | 77 | N | 9 | N |
6. Dekkingspercentage | 99,4% | 99,2% | 99,9% |