3 Paragrafen

3.2 Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Financieel-economisch

Eneco / REMU
De aandeelhouderscommissie Eneco heeft in een informerende notitie in overweging gegeven om de volgende tekst in deze paragraaf op te nemen:
Bij de verkoop van de aandelen in Eneco Groep N.V. (hierna Eneco) in 2020 is de koper gevrijwaard van de claim van de oud-aandeelhouders van REMU N.V. (hierna REMU). Samenvattend stelt REMU dat Eneco door het juridisch verzet tegen de Splitsingswet verhinderd heeft dat Eneco vóór 31 december 2010 verkocht is en dat REMU daardoor een contractueel afgesproken privatiseringsvergoeding niet ontvangen heeft. Eneco betoogt op hoofdlijnen dat Eneco, inclusief REMU, niet vóór 31 december 2010 verkocht is en dat de aandeelhouders daartoe ook geen plan hadden.

De verkoop van de aandelen Eneco is in 2020 afgerond. De claim bedraagt nu ruim € 300 miljoen inclusief rente. Rekening houdend met een totale opbrengst Eneco van € 4,1 miljard betekent toekenning van de claim voor Amstelveen een terugbetaling van de opbrengst van € 4,4 miljoen. Op 8 december 2020 hebben de oud-aandeelhouders de rechtszaak verloren waarna door de oud-aandeelhouders cassatie is aangetekend. Dit is een langdurig proces en het is bij opmaak van deze begroting niet in te schatten wanneer de uitspraak volgt.

Capaciteit elektriciteitsnet
De capaciteit van het elektriciteitsnet staat onder druk. Directe beschikbaarheid c.q. aansluiting is niet meer vanzelfsprekend. De aanleg van zonneparken in vooral dunbevolkte gebieden (goedkope grond en ruimte) gaat niet gelijk op met de aanpassing van het netwerk. In andere regio's is juist extra vraag door datacenters en vraag van bedrijven die willen verduurzamen via elektrificatie. Dit betekent dat in het land een wachtrij van gebruikers ontstaat die niet allemaal aangesloten kunnen worden op het net (de spil van het energiesysteem). Door de landelijke regel dat de netbeheerder moet aansluiten in de volgorde van aanvraag c.q. "wie het eerst komt, wie het eerst maalt" kan betekenen dat een school in een nieuwe wijk geen tijdige aansluiting heeft.

Naast het risico van onvoldoende capaciteit voor (nieuw)bouwplannen is Amstelveen aandeelhouder van netbeheerder Stedin. Door de behoefte aan financiële middelen voor aanpassing van het elektriciteitsnet kan het capaciteitsvraagstuk gevolgen hebben voor Amstelveen in de vorm van lager dividend en/of een aanvullende kapitaalvraag.

Voorziening Alg. pensioenwet politiek ambtsdragers (APPA)
Het Ministerie van BZK heeft op 5 oktober een brief gestuurd over wijziging van de APPA-wet. Het doel is om op 1 januari 2027 de financieringswijze van de APPA aan te passen. Dit is al ongeveer een decennium het voornemen vanuit het Rijk, maar door de invoering van het nieuwe pensioenstelsel lijkt dit nu concreet te worden. Via de jaarlijkse actualisatie van de overdrachtswaarde door de externe specialist wordt hierop voorgesorteerd.

Voor de overgang is het belangrijk dat de gemeente Amstelveen op 1 januari 2027 een toereikende voorziening heeft voor de op dat moment al opgebouwde APPA-pensioenaanspraken. Een belangrijk risico aspect vormt de rekenrente. Dit blijkt uit de jaarlijkse (substantiële) financiële mutaties van de voorziening als de rekenrente iets muteert.

AmstelveenSport B.V.
AmstelveenSport merkt de financiële gevolgen van stijgende personeelslasten en energiekosten. Daarnaast is sprake van een uitbreiding van het veldenareaal, een voorgenomen uitbreiding van het zwembad/zwemwater en duurzaamheidsopgaven (denk aan CO2-reductie). Dit vraagt een actualisering van de business case, passend bij de eigen, verzelfstandigde entiteit AmstelveenSport B.V. Op dit moment is nog onduidelijk wat de uitkomsten hiervan zullen zijn.

Inflatie/prijsindex
Sterk gestegen energiekosten leiden direct en indirect tot hogere uitgaven, ook voor de gemeente. Het algehele beeld is, dat dit voor het jaar 2022 nog niet tot grote verstoringen in de financiële huishouding heeft geleid. Daarbij spelen de volgende factoren een rol:

  1. De gemeente cao voor 2022 ligt vast, de inflatie werkt door in de looneisen voor de nieuw af te sluiten cao 2023;
  2. Amstelveen had nog een vast energiecontract tot en met 2022;
  3. Budgethouders zijn gehouden uit te komen met hun budgetten. Voor een korte periode is dat wellicht mogelijk, waar het voor de langere duur niet meer lukt bij aanhoudend hogere prijzen;
  4. Inflatie-effecten op (meerjarige) projecten en uitvoeringsprogramma’s via reserves (MPP) leiden niet direct via deze tijdvak tot een begrotingsnadeel, maar werken wel door in de toekomstige (her)programmering en actualisering van deze projecten;
  5. Investeringsramingen (onderwijshuisvesting, sport) moeten opwaarts worden bijgesteld. Dit leidt tot hogere kapitaallasten die met name na 2022 tot uitdrukking komen.
  6. De tijdvakrapportage laat zien, dat op verschillende programma’s sprake is van uitstel/vertraging van zaken onder invloed van Corona, Oekraïne, grondstoffenschaarste en arbeidsmarktkrapte. Dat “dempt” de potentiële impact van inflatie op korte termijn.

Deze factoren laten onverlet, dat de hogere inflatie impact zal hebben. Het traject Perspectiefnota 2024 is bij uitstek geschikt om opnieuw de balans op te maken ten aanzien van de inmiddels bekende effecten, alsmede een risico-analyse voor de nog onzekere elementen. Dit raakt een breed spectrum van zeer uiteenlopende posten, waarbij de vraag zal zijn in hoeverre het prijskaartje van de inflatie kan worden opgevangen binnen de beschikbare middelen voor nominale ontwikkelingen.

Economische ontwikkeling
De gemeentebegroting is afhankelijk van economische ontwikkelingen. Een verandering in economische ontwikkeling heeft via de uitkering uit het gemeentefonds, belastinginkomsten van bedrijven, inkomsten bouwleges, netto-inkomsten of verliezen uit bouwgrondexploitaties en dividendinkomsten een effect op de begroting.

Deze pagina is gebouwd op 07/03/2023 17:36:50 met de export van 06/30/2023 14:20:36